15. mar. 2024

Lønløft skal ikke kun gives til de ansatte i uniform

De ansatte i kriminalforsorgen, som ikke er i uniform, risikerer at blive sorteper, når de penge fra OK24, der er afsat til ansatte i særlig udsatte funktioner, skal fordeles. Det siger fungerende formand for Kriminalforsorgsforeningen (KFF), Susan Helbert.

Billede til nyheden Lønløft skal ikke kun gives til de ansatte i uniform

Det handler om knap 10 millioner kroner, men det handler om andet og mere end det. For det sender et signal, både til dem, der får, og til dem, der ikke får, anfører Susan Helbert.

Jeg anfægter ikke, at fængselsbetjente har et hårdt og udsat job. Jeg gør bare opmærksom på, at vores medlemmer jo også er i udsatte positioner, blandt andet når de er alene med indsatte i udslusningsfængslerne, lukker indsatte ind og ud af celler og afdelinger og underviser alene.

Kriminalforsorgsforeningens formand gør opmærksom på, at med fængselsbetjentenes seneste lønløft overhaler deres basisløn flere af de civilt ansattes professionsfaglige gruppers løn.

Det er der noget grundlæggende forkert i, ikke mindst når vi som blandt andet fængselslærere, socialpædagoger og socialrådgivere selv har bekostet vores 3½-4-årige uddannelser.

Derfor forventer jeg, at civilt ansatte denne gang prioriteres, da der også inde for disse personalegrupper er udfordringer med at rekruttere og fastholde kvalificerede medarbejdere. Det handler desuden om, at hele kriminalforsorgen skal fungere, og det omfatter både ansatte i uniform og civilt ansatte, vi kan ikke løse den samlede opgave i kriminalforsorgen uden hinanden, siger Susan Helbert.

Baggrund

Kriminalforsorgen har gennem en årrække været udfordret. På bemandingssiden er fængselsbetjentene løbet med overskrifterne og et ekstraordinært lønløft som følge af trepartsaftalen.

I CFU-forliget blev der afsat 50 mio. ekstra til medarbejdere, der kan være særligt udsatte for vold, trusler og krænkende handlinger. 36 millioner kroner går til politiet og den lokale anklagemyndighed. 9,7 millioner skal gå til ansatte i Kriminalforsorgen. Det er disse penge, der er kamp om mellem de forskellige grupper af ansatte inden for Kriminalforsorgen.

Støtte fra andre fagforeninger

Susan Helbert er ikke den eneste, som påpeger, at det ikke udelukkende er det uniformerede personale, der skal tilgodeses.

Forkvinde for Dansk Socialrådgiverforening (DS) Signe Færch siger til onlinemediet A4, at det er unikt og helt nødvendigt at have mange civilt ansatte for at have en kriminalforsorg, der rehabiliterer. Hvis én faggruppe løftes flere gange, kan det få konsekvenser for sammenhængskraften.

Læs artikel fra A4

12. marts bragte A4 en artikel under overskriften: Parter frygter, at fængselsbetjente snupper millionpulje fra OK24: "I min optik har de jo fået ved trepartsforhandlingerne". Her udtaler Susan Helbert og Signe Færch sig ligesom formand for Fængselsforbundet Bo Yde Sørensen også er citeret.

Du kan se artiklen her, hvis du har adgang til A4. Artiklen ligger nemlig bag login.